X

قیمت و ساخت سردخانه بستنی ثابت و متحرک + دمای نگهداری بستنی

09128469362 کارشناس فروش
سردخانه بستنی

از سردخانه بستنی همانطور که از نامش مشخص است به منظور نگهداری بستنی استفاده می شود. بستنی به دلیل ساختاری که دارد در برابر دما و حرارت از حساسیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل باید در دماهای بسیار پایین نگهداری شود. از این رو سردخانه های بستنی به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ دماهای پایین در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

یخچال سازان
یخچال سازان

با استفاده از این تجهیزات برودتی از قبیل سردخانه بستنی می توانید دمای بستنی را در مراحل مختلف تولید، نگهداری و توزیع کنترل کرده و در نهایت یک بستنی با بافت و ظاهر مناسب تولید کنید. سرد خانه های بستنی کیفیت محصول نهایی را حفظ خواهند کرد. 

قیمت تجهیزات و هزینه ساخت سردخانه بستنی یکی از موارد و نکات مهم و اساسی در زمینه احداث این سردخانه ها محسوب می شود. با در نظر گرتن مواردی از قبیل ابعاد محصولات، ظرفیت تولید، نوع و تنوع بستنی‌ها و همچنین نیازمندی‌های دمایی آنها باید نسبت به ساخت و احداث سردخانه بستنی اقدام کرد. علاوه بر این طراحی ساختار دیواره‌ها، عایق‌ها و سیستم تهویه‌هوا باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفظ دمای مطلوب در داخل سردخانه، از تغییرات دما جلوگیری شود.

سردخانه ی بستنی چیست؟

سردخانه بستنی یخچالسازان

بستنی یک ماده غذایی بسیار خوشمزه است که همه مردم آن را دوست دارند و به دلیل پرطرفدار بودن باید در تمام فصول سال مورد استفاده باشد. به همین دلیل این ماده غذایی را در سردخانه نگهداری می کنند و در زمان لزوم دسترس خارج و در بازار عرضه می‌شود. همان طور که از نام این تجهیزات مشخص است به مکانی که برای سرد نگه داشتن مواد غذایی از آن استفاده می‌کنیم سردخانه گفته می‌شود. در یک تعریف کلی‌تر می‌توان این وسایل سرمایشی را مجموعه‌ای از تاسیسات و لوازمی دانست که برای حفظ کیفیت و همچنین بالا بردن میزان زمان ماندگاری مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. کارکرد اصلی این وسیله سرمایشی را می‌‌توان جلوگیری از فساد کالاها و همچنین ماندگاری بالای محصولات در نظر گرفت به نوعی می‌توان گفت اگر این وسیله سرمایشی توانایی نگهداری مواد غذایی در مدت طولانی را نداشته باشد، آن سردخانه استاندارد نخواهد بود یکی از انواع رایج سردخانه را می‌توان سردخانه بستنی در نظرگرفت. 

همانطور که می دانید بهترین دما برای نگهداری بستنی پایین تر از منفی 18 درجه سانتی گراد می باشد. ساختار بستنی از  چربی و خامه و در برخی موارد نمک تشکیل شده و به همین دلیل برای اینکه بتوان شکل و بافت خود را حفظ کند به دمای بسیار پایین نیاز دارد تا از نرم و آب شدن آن جلوگیری شود. در برخی مواقع برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می شود.

دمای نگهداری بستنی در سردخانه

سردخانه بستنی ثابت

دمای مناسب نگهداری بستنی در بازه ی منفی 22 تا منفی 23 درجه سانتی گراد می باشد. در غیر این صورت کیفیت بستنی پایین می آید. به دلیل اینکه مواد مورد استفاده در بستنی تشکیل شده چربی خامه و نمک هستند باید در دمای نگهداری شوند که این مواد با همدیگر ترکیب شوند و شکل مورد نظر خود را به دست آورند و دمایی که باید بستنی در آن نگهداری شود دمای بسیار پایینی باشد. برای نگهداری بستنی سنتی نیز دمای مناسب منفی 25 درجه سانتی گراد است.

ابعاد سردخانه ی بستنی به چه صورت است؟

دمای نگهداری بستنی

سردخانه هایی که بستنی را در مقدار زیاد نگهداری می کنند اول اینکه باید ابعاد بزرگ داشته باشد و دوم اینکه کمپرسور های مورد استفاده در این سردخانه ها باید دو مرحله ای باشند. بستنی ها انواع مختلف دارند و برای نگهداری هر نوع از بستنی باید دمای متفاوتی را به کار ببریم. پس سعی کنید برای نگهداری این ماده غذایی از کارشناسان متخصص استفاده کنید تا ضرر مالی به محصولات شما وارد نشود.

مقایسه نگهداری بستنی در گذشته و حال

برخلاف گذشته برای نگهداری بستنی معمولا ما به سردخانه های زیر صفر نیاز داریم معمولا دمای برودت تولیدی آنها از حداقل منفی 15 درجه سانتیگراد تا منفی 36 درجه سانتیگراد متغیر می باشد، بنابر نوع بستنی که ما می‌خواهیم در درون سردخانه نگهداری کنیم این دما تغییر می کند. البته سردخانه ای که برای نگهداری بستنی از آن استفاده می شود یکی از موارد که ما باید در نظر داشته باشیم این است که این سردخانه ها دو نوع می باشند : 1 – سردخانه ثابت 2 – سردخانه متحرک

سردخانه بستنی ثابت

 سردخانه ثابت برای نگهداری بستنی

در سردخانه های ثابت بستنی در واقع در محل های، کارخانه تولید بستنی و محل های فروش بستنی و پخش بستنی از سردخانه های ثابت استفاده می شود. برخلاف گذشته برای نگهداری بستنی معمولا ما به سرد خانه های زیر صفر نیاز داریم معمولا دمای برودت تولیدی آنها از حداقل منفی 15 درجه سانتیگراد تا منفی 36 درجه سانتیگراد متغیر می باشد، بنابر نوع بستنی که ما می‌خواهیم در درون سردخانه نگهداری کنیم این دما تغییر می کند.

سردخانه متحرک برای نگهداری بستنی

سردخانه متحرک بستنی

برای ساخت و تولید بستنی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها همانطور که در بالا گفته شد از سردخانه بستنی ثابت استفاده می‌شود، اما برای پخش بستنی از سردخانه بستنی متحرک استفاده می‌شود. این نوع از تجهیزات به راحتی قابلیت نصب روی نیسان، وانت، تریلر و کامیونت را دارند. این تجهیزات نصب شده روی ماشین‌ها وظیفه پخش محصولات از کارخانه تا محل‌های فروش را بر عهده دارند. استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود که بستنی در همان شکل و کیفیت اصلی خود تا محل فروش حفظ نماید که باعث افزایش میزان رضایت مشتری و همچنین سود بیشتر تولید کننده خواهد شد.

طراحی و ساخت سردخانه بستنی

سردخانه های بستنی با توجه به سفارش و نیاز مشتری در ابعاد و انداز های مختف و همچنین ظرفیت های دمایی و مکانی گوناگون توسط صنایع برودتی یخچالسازان طراحی و احداث خواهند شد. در حالت کلی مواردی از قبیل محاسبه بار برودتی، میزان تولید روزانه، نوع بسته‌بندی بستنی‌، شرایط دمایی محیط، نوع بستنی، مدت زمان نگهداری و …. در روند طراحی و ساخت سردخانه بستنی تاثیرگذارند. با توجه به مقدار  چربی و برخی از مواد تشکیل‌دهنده بستنی، مدت زمان نگهداری آن تعیین خواهد شد. برای نمونه، مدت زمان نگهداری بستنی تشکیل شده از 10 درصد چربی بین 3تا 23 ماه در سردخانه زیر صفر با دمای منفی 25 تا منفی 30 درجه تخمین زده شده است. کمپرسور تعبیه شده در این سردخانه ها باید از نوع دو مرحله ای باشد تا بتواند فرآیند تبردی را به بهترین شکل انجام دهد.

خرید سردخانه بستنی

ساخت سردخانه بستنی

همانطور که می دانید بستی در دسته فرآورده‌های لبنیاتی قرار دارد اما تفاوت هایی با سایر فرآورده های لبنی دارد. در صورتی که قصد راه اندازی کارخانه های تولید بستنی را دارید یکی از مهم ترین اقداماتی که باید در این زمنیه انجام دهید،  احداث سردخانه بستنی و خرید تجهیزات مناسب در کنار تهیه مواد اولیه است. یکی از مهم ترین و اساسی ترنی مراحل در خط تولید بستنی،  کاهش دما و سرد کردن ترکیبات سازنده بستنی می باشد. 

تعیین هدف و ظرفیت سردخانه از جمله فاکتور های مهمی است که قبل از خرید سردخانه باید آن ها را انجام دهید. تعیین ظرفیت سردخانه نیز بایستنی با توجه به میزان محصول تولیدی، مدت زمان نگهداری، نوع بستنی و … صورت بگیرد. 

مراحل تولید بستنی شامل موارد زیر است:

  • دریافت و ذخیره‌سازی مواد اولیه؛
  • فرمولاسیون؛
  • مخلوط کردن؛
  • پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون؛
  • رسیدن مخلوط؛
  • منجمدکردن؛
  • بسته بندی؛

قیمت سردخانه بستنی

قیمت سردخانه بستنی

برآورد هزینه و تخمین قیمت سردخانه بستنی بر اساس موارد و عوامل زیر صورت می گیرد:

  • ابعاد سردخانه (اصلی‌ترین عامل تعیین کننده هزینه ساخت سردخانه)
  • دمای مورد نظر (زیر صفر یا بالای صفر)
  • نوع و برند تجهیزات از قبیل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، ساندویچ پانل و درب های سردخانه، تابلو برق، شیرآلات، کنترل کننده ها و سایر لوازم مصرفی
  • کیفیت اجزای ساخت سردخانه

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در خصوص برآورد هزینه ها و محاسبه قیمت سردخانه کافیست با کارشناسان صنایع برودتی یخچالسازان تماس بگیرید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید