X

مهم ترین مزایا و کاربرد های یخچال داروخانه ای کدام اند؟

09128464653 کارشناس فروش
یخچال داروخانه ای چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که یخچال داروخانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که یخچال های داروخانه یکی از ضروری ترین و مهم ترین تجهیزات موجود در داروخانه ها محسوب می شوند و همانطور که از نامشان مشخص است، برای نگهداری داروها و سایر مواد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. این یخچال ها به گونه ای طراحی شده اند که دارو ها و لوازم موجود در داروخانه ها را در یک محیط خنک و دمای مناسب نگهداری می کنند و به این ترتیب از خراب و یا فاسد شدن داروهای حساس جلوگیری خواهد شد.

یخچال سازان
یخچال سازان

یخچال داروخانه در انواع مختلف تک درب، دو درب و ویترینی طراحی و تولید می شوند که از یخچال های تک درب برای نگهداری داروهای کمتر و از یخچال های دو درب برای نگهداری داروهای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی این یخچال ها از ویژگی هایی از قبیل دمای ثابت، درجه بندی دما، سیستم هشدار و درب های دوجداره برخوردارند. مشتریان عزیز بایستی با توجه به نیازهای داروخانه خود نسبت به خرید یخچال داروخانه مناسب اقدام کنند. این یخچال نقش مهمی در حفظ کیفیت دارو ها داشته و با نگهداری آن ها در دمای مناسب، مانع از فاسد شدن آن ها خواهد شد و به این ترتیب ایمنی و سلامت بیماران حفظ خواهد شد.

یخچال داروخانه ای چیست؟

یخچال داروخانه در واقع نوعی یخچال صنعتی می باشد و در حالت کلی به یخچال های مختلفی که برای نگهداری و خنک نگه داشتن دارو و لوازم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، یخچال داروخانه ای گفته می شود. این یخچال ها برای نگهداری داروها در دمای مناسب طراحی شده اند و کاربرد فراوانی در داروخانه ها، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها دارند. 

برخی از این یخچال ها که تحت عنوان یخچال آزمایشگاهی نیز شناخته می شوند برای نگهداری واکسن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و میزان سرما و دمای آن ها به گونه ای باشد که بتوان انواع داروها را در این یخچال ها حفظ کرد و طول عمر آنها را بالا برد.

از جمله ویژگی های یخچال نگهداری دارو می توان به دمای مناسب، عایق بندی مناسب، ضد زنگ بودن و مجهز بودن به سیستم هشدار دهنده و ... اشاره کرد. قیمت یخچال داروخانه بر اساس ظرفیت، برند و امکانات آن متغیر است.

انواع یخچال داروخانه ای

یخچال مخصوص داروخانه با توجه به تعداد درب ها، ظرفیت، نوع سیستم سرمایشی و سایر ویژگی ها به انواع و مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

بر اساس تعداد درب ها یخچال های دارویی معمولا در دو مدل تک درب و دو درب طراحی و تولید می شوند. برای فضا های کوچک تر از یخچال های تک درب و برای فضاهای بزرگ تر از یخچال های دو درب استفاده می شود که از گنجایش بیشتری برای نگهداری  تعداد بیشتری دارو برخوردارند.
بر اساس گنجایش از آنجایی که یخچال مخصوص نگهداری دارو در گنجایش های مختلف 100 لیتر تا 1000 لیتر طراحی و تولید می شوند از این رو خریداران عزیز بایستی با توجه به نیاز داروخانه و میزان داروهای موجود در آن ظرفیت مناسب را انتخاب کنند.
نوع سیستم سرمایشی در ساخت یخچال های دارویی معمولا از  دو نوع سیستم سرمایشی نوفراست و دیفراست استفاده می شود. سیستم دیفراست به گونه ای است که به یخ زدایی دوره ای نیاز داشته و سیستم نوفراست نیازی به یخ زدایی ندارد.
ویژگی ها و قابلیت ها برخی از یخچال های دارویی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی از قبیل هشدار دما، هشدار قطع برق و دیتالاگر برخوردارند که نقش مهمی در  حفظ کیفیت داروها خواهد داشت.

از آنجایی که یخچال حمل دارو در طراح ها و مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند و از نظر کاربرد و اندازه از تفاوت های بسیاری برخوردارند، مشتریان عزیز قبل از خرید باید نیاز و فضای در دسترس خود را در نظر گرفته و یکی از مناسب ترین مدل های مختلف این یخچال را انتخاب و خریداری نمایند. در ادامه به بررسی سه مدل اصلی این یخچال ها پرداخته شده است:

یخچال تک درب

این یخچال ها همانطور که از نامشان مشخص است دارای یک درب هستند و گزینه مناسبی برای محیط هایی که با محدودیت فضا رو به رو هستند و فضای کافی برای جای دادن یخچال های بزرگ را ندارند، محسوب می شوند. تفاوت اصلی این یخچال ها با یخچال های دو درب در ابعاد و اندازه ی آن ها است و در قابلیت ها و ویژگی ها مشابه هم هستند.

یخچال دو درب

یخچال های دو درب یکی دیگر از مدل های یخچال داروخانه ای یا آزمایشگاهی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که درب ها در کنار هم قرار دارند و هر کدام از درب ها به یک طرف باز می شود. این یخچال ها در مقایسه با مدل های تک درب از ابعاد بزرگ تری برخوردارند و دارای فضا و گنجایش بیشتری هستند.

یخچال مینی

یخچال های مینی یکی دیگر از مدل های مختلف این یخچال ها هستند که در مراکز درمانی و داروخانه ها به کار می روند و گزینه مناسبی برای نگهداری دارو ها در فضای بسیار کوچک محسوب می شوند. این یخچال ها به دلیل ابعاد کوچک و ارتفاع کمی که دارند بسیار محبوب و پر طرفدار هستند و در هر مکانی می توان آن ها را قرار داد.

ویژگی های یخچال داروخانه ای

برخی از مهم ترین ویژگی های یخچال بیمارستانی در زیر آورده شده است:

1.دمای ثابت و مناسب

برای اینکه کیفیت داروها حفظ شود و از فاسد شدن آن ها نیز جلوگیری شود، توصیه می شود که دمای یخچال دارویی در بازه  2 تا 8 درجه سانتیگراد تنظیم شود. 

2.محفظه های جداگانه

یخچال های داروخانه ای باید به گونه ای طراحی شوند که از محفظه های جداگانه برای نگهداری از انواع مختلف داروها برخوردار باشند. وجود این محفظه ها نقش مهمی در  حفظ ایمنی و جلوگیری از اختلاط داروها خواهد داشت. 

3.صفحه نمایش دیجیتال

از طریق صفحه نمایش دیجیتال کاربر می تواند به راحتی دمای یخچال را مشاهده و تنظیم کند.

4.سیستم هشدار

قابلیت سیستم هشدار به گونه ای است که در مواقع خارج شدن دما از محدوده مناسب به کاربر هشدار خواهد داد.

5. بدنه مقاوم و بادوام

بدنه یخچال دارویی باید به گونه ای ساخته شود که از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار باشد.

6.مصرف انرژی پایین

یخچال های دارویی بسیار کم مصرف هستند و این ویژگی موجب کاهش هزینه های نگهداری آن خواهد شد.

7.گارانتی و خدمات پس از فروش

یخچال های دارویی تولید شده توسط صنایع برودتی یخچالسازان دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید آن را تعمیر کنید.

نحوه نگهداری از یخچال داروخانه ای

از آنجایی که نگهداری صحیح و درست یخچال دارویی نقش مهمی در حفظ کیفیت و ایمنی داروها دارد، در ادامه برخی از مهم ترین نکات در مورد نحوه نگهداری از این یخچال ایستاده آورده شده است:

1)تنظیم دما

تنظیم و کنترل دمای یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است و باید هر روز بررسی شده و در صورت نیاز تنظیم شود. دمای مناسب برای  نگهداری داروها و مواد بیولوژیکی در یخچال داروخانه ای بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد می باشد. 

2)نظافت منظم

برای جلوگیری از تجمع آلودگی و میکروب ها تمیز و نظافت کردن یخچال دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار باید به طور منظم انجام شود و توصیه می شود برای این کار از مواد تمیز کننده غیر شیمیایی استفاده شود.

3)اجتناب از باز و بسته کردن مکرر درب

توصیه می کنیم از باز و بسته کردن بیش از حد درب بخچال جلوگیری کنید زیرا این کار موجب خارج شدن سرما و افزایش دمای داخل یخچال شود.

4)قرار دادن داروها در جای مناسب

برای اینکه از فاسد شدن دارو ها جلوگیری به عمل آید بایستی در جای مناسبی در یخچال قرار بگیرند. برای این کار مطابق با دستورالعمل های موجود در برچسب دارو برای قرار دادن صحیح آن عمل کنید.

قیمت یخچال داروخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

ظرفیت و گنجایش همانطور که گفته شد یخچال های داروخانه در گنجایش های مختلفی طراحی و تولید می شوند و ظرفیت آن ها بر اساس  به مقدار دارو و مواد پزشکی که باید در آن نگهداری شود متغیر است. طبیعتا با افزایش ظرفیت یخچال، قیمت نهایی آن نیز افزایش خواهد یافت. 
برند مورد بعدی که بر قیمت تاثیر گذار است، برند یخچال دارویی است. در بازار هم برند های ایرانی و هم خارجی به چشم می خورند که  برندهای خارجی معمولاً گران تر از برندهای ایرانی هستند.
نوع سیستم سرمایشی یخچال های دارویی با سیستم نوفراست به دلیل اینکه به یخ زدایی دستی نیاز ندارند  از قیمت بالاتری نسبت به یخچال های فریزر دار برخوردارند.
امکانات وجود برخی امکانات و ویژگی های اضافه همانند دیتالاگر، هشدار دما، و کنترل از راه دور بر قیمت یخچال دارویی تاثیر گذارند.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید