طراحی و ساخت، محاسبه قیمت و عکس سردخانه صنعتی در انواع و متراژ مختلف

09128469362 کارشناس فروش
سردخانه صنعتی

انواع سردخانه های صنعتی از مجموعه ای از ساختمان ها تهیه می شوند که می توان محصولات غذایی و لبنی، محصولات پروتئینی، خشکبار، محصولات کشاورزی و مواد غذایی که فاسد شدنی هستند در داخل سردخانه در دمای مناسب نگهداری کرده و سالم نگه داشت.

یخچال سازان
یخچال سازان

اگر بخواهیم در یک تعریف ساده توضیحی را در خصوص سردخانه صنعتی ارائه دهیم، می‌توان گفت این سردخانه‌ها محلی هستند که تولید سرما کرده و از سرمای تولید شده آن‌ها برای نگهداری کردن از موادی که فسادپذیر هستند، استفاده می‌شود.
استفاده از سرما و  انواع سردخانه برای نگهداری مواد غذایی، از روش های پایه و قدیمی برای حفظ کیفیت مواد غذایی و جلوگیری از روند فساد بوده است.

سردخانه صنعتی

 

سردخانه صنعتی چیست؟

منظور از سردخانه صنعتی، یک فضا و محیط عایق بندی شده است که با فراهم کردن امکان کنترل و تنظیم دقیق دما و رطوبت، به منظور حفظ و نگهداری کالاها و محصولات فاسدشدنی و حساس به دما در متراژ و ظرفیت های ها بزرگ طراحی و ساخته می شوند. سردخانه های کوچک و بزرگ کاربرد فراوانی برای  صنایع مختلف دارویی، پتروشیمیایی، کشاورزی، دامی، خودروسازی، غذایی و... دارند. می توان سردخانه را یک محیط کنترل شده در نظر گرفت که در آن برای تضمین حفظ شرایط مطلوب و طول عمر اقلام فاسد شدنی، درجه حرارت و رطوبت دقیق به خوبی کنترل خواهند شد.

از سردخانه های صنعتی برخلاف سردخانه های معمولی که از حجم کمتری برخوردارند و تنها برای کاربرد های خاصی به کار می روند، به منظور  نگهداری و انبارش مقادیر قابل‌توجهی یا به عبارت دیگر بیشتر از 2000 تن برای نگهداری کالا ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت سردخانه صنعتی

طراحی و ساخت سردخانه صنعتی معمولا بر اساس سالن‌های یک مداره (یکی از دو حالت سردخانه بالای صفر یا سردخانه زیر صفر) و دو مداره (هر دو حالت بالای صفر و زیر صفر) صورت می گیرد و مطابق با نیاز و سفارش مشتریان با مبردهای آمونیاک و فریون و کاربری زیر صفر و بالای صفر و یا دومنظوره بصورت ثابت و متحرک توسط صنایع برودتی یخچالسازان طراحی و تولید خواهند شد.

در نتیجه باید گفت سردخانه ها یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین تجهیزات برودتی در تضمین سلامت و کیفیت کالاها دارند و با ایجاد سرما، آن را به داخل فضای عایقی هدایت کرده و دمای آنجا را تا حد مورد نیاز کاهش می دهند.

سردخانه های صنعتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

سردخانه های صنعتی در دو نوع دمای بالای صفر و زیر صفر بوده و با توجه به نوع استفاده از سردخانه و به انتخاب و نیاز مشتریان تولید و عرضه می گردد.

  • سردخانه کانکسی (سردخانه ثابت و سردخانه متحرک)
  • سردخانه اتاق یخچالی (سردخانه ماشین)
  • سردخانه جسد (سردخانه مرده)
  • تونل های انجماد

سردخانه کانکسی که نوعی سردخانه صنعتی محسوب می شوند به سه دسته سردخانه ثابت و سردخانه متحرک و سردخانه ویترینی تقسیم می شوند.

این سردخانه های صنعتی برای نگهداری انواع محصولات غذایی و پروتئینی، نگهداری میوه و نگهداری دارو کاربرد دارد.

سردخانه زیر صفر صنعتی

سرد خانه ثابت از ساندویچ پانل، کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و دستگاه انبساط تشکیل می شود و در مکان معینی تعبیه و نصب می گردد.

سردخانه های متحرک نیز مانند سردخانه های ثابت برای نگهداری از محصولات غذایی ، پروتئینی و لبنی به کار می رود.

قیمت سردخانه صنعتی

یخچال نیسان

تجهیزات تشکیل دهنده سردخانه های متحرک نیز همانند سردخانه ثابت می باشد تنها تفاوت آن داشتن شاسی و چرخ است که میتوان آن را جا به جا کرد.

سردخانه ویترینی نیز یکی دیگر از زیر شاخه های سردخانه کانکسی محسوب می شود که مجهز به ویترین برای نمایش انواع محصولات داخل سردخانه می باشد بدون آن که درب سرد خانه باز و بسته شود و اتلاف انرژی صورت گیرد.
از این سردخانه ها نیز برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود .

سردخانه ماشین نیز به چند دسته تقسیم می گردد و با توجه به نوع خودروی شما در انواع مختلف (پراید، نیسان، کامیون، ایسوزو و ...) طراحی و تولید می شود.

قیمت سردخانه ماشین

سردخانه جسد نیز نوعی دیگر از سردخانه های صنعتی می باشد و برای نگهداری اموات مورد استفاده قرار می گیرد.

یخچال سردخانه جسد به صورت تک کابین و دو کابین تولید می شود و به چهار دسته تک کشویی، دو کشویی، سه کشویی و چهار کشویی تولید می گردد.

قیمت سردخانه جسد دو کابین

تونل های انجماد نیز یکی از روش های انجماد سازی محصولات غذایی می باشد و در این روش منجمد سازی با جریان هوای سرد و درون یک تونل انجام می گیرد.

انواع سردخانه براساس دمای کارکرد کدام است؟

سردخانه های صنعتی را می توان به سه دسته کلی سردخانه زیر صفر، بالای صفر و دو مداره تقسیم نمود.

سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر که تحت عنوان سردخانه کوتاه مدت نیز شناخته می شود با بازه دمایی بین 0 تا 5 درجه سانتی گراد گزینه مناسبی برای سبزیجات، میوه، صیفی جات، مواد لبنی، گل و گیاه، دارو و … محسوب شده و معمولا برای نگهداری کوتاه مدت محصول تا دمایی بالاتر از نقطه اتجمادش مورد استفاده قرار می گیرند و در مناطق و محیط هایی که فاصله چندان زیادی با باغ های میوه و محصولاتی که به دمای بالای صفر نیاز دارند، طراحی و ساخته می شوند. در این سردخانه ها محصولات به صورت تدریجی وارد می شوند و به سرعت نیز تعویض خواهند شد. مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه بالای صفر با توجه به نوع محصول زمان نگهداری آن، از یک یا دو روز تا یک هفته خواهد بود.

قیمت سردخانه

سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر که تحت عنوان سردخانه انجماد نیز شناخته می شود با باز دمایی بین منفی 12 تا منفی 23 درجه سانتی گراد برای نگهداری طولاتی مدت اقلام و مواد غذایی از قبیل گوشت و مرغ منجمد، ماهی منجمد، سبزیجات منجمد، صیفی جات منجمد، بستنی  و …به کار می رود. این سردخانه ها به سیستم‌های برودتی متناسب با دمای کارکرد مجهز شده اند و در طراحی و ساخت آن ها از  عایق های بهتر و ضخیم تری استفاده شده و بر اساس اصول و استاندارد های دقیق تولید شده اند تا بتوانند از نوسانات دما جلوگیری کرده و با به حداقل رساندن رطوبت، کیفیت و سلامت محصولات ر حفظ کنند.

سردخانه صنعتی دو مداره

منظور از سردخانه دو مداره، به سردخانه ای گفته می شود که هم به صورت سردخانه بالای صفر و هم به صورت سردخانه زیر صفر مورد استفاده قرار می گیرد. این سردخانه از  دو مدار تبرید تشکیل شده که این دو مدار می توانند هم به صورت کاملاً مستقل و مجزا باشند و یا اینکه با هم در ارتباط باشند. هر یک از مدار ها از مجموعه ای از کمپرسورها، کندانسورها، اواپراتورها و کنترلر های مخصوص به خود تشکیل شده اند. مواردی از قبیل بهبود کارایی عملیاتی و انعطاف در نگهداری انواع محصولات را می توان به عنوان هدف و کاربرد یک سردخانه دو مداره دانست. دو مدار تعبیه شده بر اساس نیاز برودتی و نیازهای سیستم می توانند به طور همزمان یا متناوب کار کنند.

در صورتی که مدار ها مستقل باشند، اگر یکی از مدار ها در حالت تعمیر و نگهداری یا تعمیرات باشد، مدار دیگر می تواند به عنوان رزرو یا Standby به کار خود ادامه دهد. یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی های سردخانه صنعتی دو مداره فراهم کردن امکان کنترل بهتر دامنه دما خواهد بود. 

عکس سردخانه صنعتی

جنس سردخانه از چیست؟

کل بدنه ی سردخانه از ساندویچ پانل سردخانه ای جهت استفاده در سقف یا دیوار سرد خانه استفاده میشود.
ساندویچ پانل های سردخانه ای بصورت سقفی و دیواری تولید می شوند. ضخامت این ساندویچ پانل ها معمولا از 8 سانتیمتر شروع شده و در برخی موارد به 20 سانت هم می رساند(یر اساس کاربری و دمای سردخانه). برای پوشش سقف و بدنه سردخانه از ساندویچ پانل سقفی و دیواری و برای پوشش کف نیز معمولا از ساندویچ پانل دورو نایلون(فوم با پوشش دو طرف نایلون) استفاده می گردد. طول ساندویچ پانل های سردخانه ای بنابه سفارش مشتری قابل تولید می باشد.

تجهیزات سردخانه صنعتی

کمپرسور سردخانه (موتور سردخانه)

قیمت موتور سردخانه زیر صفر

نوع و برند کمپرسور با توجه به درخواست مشتری تعیین خواهد شد و می تواند یکی از انواع برند های آلمانی بیتزر، بوک آلمان، رفکامپ ایتالیا، فراسکلد ایتالیا و دورین ایتالیا باشد. همانطور که می دانید مهم ترین بخش سیستم تبرید کمپرسور ها هستند که وظیفه آن ها، فشرده سازی گاز مبرد، افزایش دما و فشار آن می باشد و با پمپ کردن مبرد در سیکل تبرید آن را به جریان خواهند انداخت. کمپرسور ها همچنین از نظر عملرکد به چند مدل (پیستونی، اسکرال یا اسکرو) و ساختار (هرمتیک، سمی هرمتیک و باز) تقسیم خواهند شد. 

در این میان، کمپرسور پیستونی و یا اسکرو با ساختار Open-type یا همان (باز) گزینه مناسب تری برای سردخانه های صنعتی می باشد. البته می توان از  کمپرسورهای با ساختار سمی هرمتیک یا نیمه بسته نیز در ساخت این سردخانه ها استفاده کرد.

اواپراتور سردخانه صنعتی

قیمت اواپراتور سردخانه

اواپراتورها در ابتدا هوای درون سردخانه را به گردش در می آورند و سپس گرمای فضای سردخانه را با تبخیر مبرد در کویل اواپراتور جذب می کنند. با طی این فرآیند عملیات انتقال حرارت را به راحتی انجام می دهند. در مورد جنس و نوع  اواپراتور باید بگوییم که بر اساس موادی که قرار است در سردخانه نگهداری شوند، تعیین خواهد شد.  البته اغلب از اواپراتورهای فولادی با روکش گالوانیزه گرم (Hot dip galvanized) و یا اوپراتورهای آلومینیومی و در برخی از موارد استنلس استیل در ساخت سردخانه های صنعتی استفاده خواهد شد.

کندانسور سردخانه صنعتی

قیمت کندانسور سردخانه

وظیفه کندانسور انتقال گرما از مبرد به محیط خارج سردخانه می باشد. کندانسور که تحت عنوان  یک مبدل حرارتی شناخته می شود در انتها موجب تقطیر (مایع شدن) مبرد و بازگشت آن به حالت مایع پر فشار خواهد شد و دارای انواع و مدل های مختلفی می باشد. از اواپراتورهای شل و تیوب، تبخیری و یا پلیتی در ساخت سردخانه های صنعتی استفاده خواهد شد. هر سه این مدل ها از طریق آب عملیات خنک سازی و تقطیر مبرد را انجام می دهند. البته باید گفت که کندانسور های تبخیری علاوه بر آب از جریان پر سرعت هوا هم برای کندانس کردن مبرد استفاده می کنند.

مبرد

مبرد ها که نوعی سیال هستند به منظور جذب و آزادسازی گرما در سیستم برودتی استفاده می شوند و عملیات  سرمایش یا تبرید را فراهم می کنند. مبرد ها دارای انواع و مدل های مختلفی هستند و که هر یک از خواص و ملاحظات زیست محیطی خاص خود برخوردار است. در ساخت سردخانه های صنعتی از مبرد های با راندمان بالاتر و خطرات زیست محیطی کمتر مانند آمونیاک NH3 (R-717) استفاده خواهد شد.

عایق

به منظور ایزولاسیون یا در واقع عایق کاری سردخانه های صنعتی و همچنین در ساخت دیوارها، سقف ها و کف سردخانه معمولا از عایق های با کیفیت بسیار بالا و رسانایی حرارتی کم از قبیل فوم پلی یورتان PU و پلی استایرن PE استفاده خواهد شد. عایق بندی موجب به حداقل رسیدن حرارت و ایجاد یک لایه عایق حرارتی خواهد شد. در انتخاب ضخامت عایق باید بسیار دقت کرد که بر اساس حفظ شرایط دمایی خاص و شرایط محیطی مناسب سردخانه باشد عایق کاری مناسب و موثر منجر به تضمین بهره وری انرژی، کاهش بار برودتی، به حداقل رسیدن تراکم یا تشکیل یخ در اواپراتور سردخانه خواهد شد.

انواع سرخانه صنعتی بر حسب کاربرد

سردخانه لبنیات

می‌دانیم شیر یک ماده بسیار مغذی و مفید و در عین حال حساس به ورود میکروبها و باکتری‌ها است. بنابراین باید شرایط برای نگهداری فرآورده های لبنی به گونه‌ای فراهم شود که کمترین امکان رشد و تکثیر آلودگی‌ها در آن فراهم گردد.
– نگهداری لبنیات به صورت سرد (بالاتر از صفر درجه سانتیگراد)

– نگهداری لبنیات به صورت یخ زده (زیر صفر درجه سانتیگراد)

و میتوان از تمام محصولات لبنیاتی مانند: شیر، ماست، پنیر، کره و غیره استفاده نمود.

سردخانه میوه و سبزیجات

استفاده از سردخانه میوه باعث افزایش عمر و کیفیت میوه می‌شود نگهداری سبزی و صیفی جات در سردخانه بالای صفر باعث افزایش عمر و کیفیت سبزیجات می‌شود.

عرضه سبزیجات با کیفیت بالاتر منجر به فروش با قیمت بالاتر و جذب مشتری بیشتر و باعث افزایش سودآوری کشاورزان است و همچنین توزیع میوه سردخانه ای، خارج از فصل تولید، سود بیشتری را برای کشاورزان و باغداران حاصل می‌کند.

سردخانه خرما

خرما را نمی توان بیرون از سردخانه خرما به مدت زیاد نگهداری نمود، بازه دمایی 5- تا 5+ درجه سانتیگراد، بهترین بازه برای نگهداری خرما با پایداری بالا محسوب می شود.

سردخانه گوشت

مواد پروتئینی با توجه به مصرف بالا و مداومی که دارند نیازمند توجه خاص جهت نگهداری هستند.

در صورتی که شرایط نگهداری مواد پروتئینی به‌درستی فراهم شود علاوه بر اطمینان از سلامت و بهداشت محصول، کیفیت ظاهری و عمر آنها نیز افزایش می‌یابد.
مواد پروتئینی شامل گوشت، مرغ ، ماهی و تخم مرغ و … با یکدیگر متفاوت بوده و طریقه نگهداری آنها در سردخانه و حجم قابل انبار در سردخانه آنها نیز متفاوت است.

سردخانه بستنی

سردخانه بستنی همانطور که از اسمش مشخص می باشد جهت نگهداری بستنی استفاده می شود.

بستنی معمولا در دمای پایین از 18- درجه سانتیگراد نگهداری می شود و به علت داشتن چربی و خامه و در برخی موارد نمک در ساختارش نیاز به دمایی پایین دارد تا بتواند شکل خود را حفظ نموده و حالت نرم شده را به خود نگیرد معمولا برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می شود.

محاسبه قیمت سردخانه

خرید سردخانه

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که قیمت سردخانه صنعتی چگونه محاسبه می شود و به چه عواملی بستگی دارد. با اینکه نمی توان جواب مشخص و قاطعی برای این سوال تعیت کرد اما باید گفت که قیمت سرد خانه با توجه به 4 مورد اساسی تعیین خواهد شد و با در نظر گرفتن یکسری نکات مهم می توانید با حفظ کیفیت سردخانه، هزینه ها را کاهش دهید.

ابعاد سردخانه طبیعتا هرچه ابعاد و ظرفیت سردخانه کوچکتر باشد، عایق بندی، قفسه بندی و آماده‌سازی آن نیز با هزینه های کمتری مواجه خواهند بود.

نوع سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر)

به دلیل متفاوت بودن تجهیزات سردخانه زیر صفری و نوع عایق بندی آن، هزینه ها و قیمت طراحی و ساخت سردخانه زیر صفر بیشتر از سردخانه بالای صفر است. 

تجهیزات و لوازم سردخانه

از آنجایی که برندهای مختلفی از تجهیزات سرمایشی در بازار به چشم می خورد، خریداران با  انتخاب برندهای ارزان‌تر می توانند موجب صرفه جویی در هزینه‌های سردخانه شوند.

نوع سیستم سردخانه

سیستم فریونی به دو صورت رک یا یونیتی اجرا می‌شود که هزینه آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست و سیستم مرکزی رک از قیمت بالاتری برخوردار است.

نحوه ی سفارش چگونه می باشد و گارانتی محصولات به چه صورت است؟

تمامی سردخانه های صنعتی صنایع برودتی یخچالسازان دارای 12 ماه گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشد.

شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت سردخانه صنعتی در ابعاد دلخواه شما با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

ارسال به تمام نقاط کشور

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید تماس بگیرید.

کارشناس فروش:

09128464653
09128469362


  • انواع سردخانه کدام است؟

    سردخانه های صنعتی به سه دسته کلی سردخانه زیر صفر، بالای صفر و دو مداره تقسیم می شوند و برای کاربرد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • انواع تجهیزات سردخانه صنعتی کدام اند؟

    • اواپراتور
    • اکسپنشن ولو (شیر انبساط)
    • کندانسور
    • فیلتر درایر
    • کمپرسور
    • لرزه گیر
    • تابلو برق
    • لوله مسی
    • چک ولو
    • شیر دستی
    • کابل
    • گاز مبرد و ...
  • موتور سردخانه صنعتی از چه برندی است؟

    نوع و برند کمپرسور با توجه به درخواست مشتری تعیین خواهد شد و می تواند یکی از انواع برند های آلمانی بیتزر، بوک آلمان، رفکامپ ایتالیا، فراسکلد ایتالیا و دورین ایتالیا باشد.

  • هنگام خرید سردخانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

    • تعیین کردن مواد، رطوبت نگهداری و دما
    • فضای مورد نیاز برای نگهداری مواد در داخل سردخانه 
    • انتخاب و تعیین محل احداث
    • مشخص کردن میزان بار برودتی سردخانه
    • جا نمایی کردن قفسه های سردخانه
    • جا نمایی کردن لوله کشی، کابل کشی و قطعات در هنگام طراحی کردن نقشه سردخانه صنعتی 

امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • محمد رسولی
    سلام ـ من یخفروشی دارم. یه سردخانه در نظرمه واسه انبار کردن یخ به مدت طولانی، چون شهر خودم کارخونه یخ نداره... آیا همچنین ایده‌ای عملیه؟
    • سلام بله برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تماس بگیرید